mediagebruik-zal-nooit-meer-hetzelfde-zijn. Foto van oud radiotoestel

Mediagebruik wordt nooit meer hetzelfde

GerardOonk print, radio, televisie, web 0 Comments

mediagebruik-zal-nooit-meer-hetzelfde-zijn. Foto van oud radiotoestelHet Stimuleringsfonds voor de Journalistiek publiceert met regelmaat uitstekende artikelen over het mediagebruik in Nederland.

Generatie ‘Alles’

Pas geleden verscheen een stuk met als titel: “De opkomst van de generatie ‘alles’: afscheid van oude media.” De conclusie is dat de hoeveelheid TV-kijkers, radioluisteraars en de krantenoplage nooit meer op hun oude bereiksniveau zullen komen. Zo is het gemiddelde aantal uren dat we TV-kijken voor het eerst in dertien jaar onder de drie uur per dag gedoken. De dalende trend bij de traditionele media zal doorzetten, voorspellen de schrijvers van het rapport.

De digitalisering en mede daardoor de enorme groei van content op internet zorgt voor een langzame aardverschuiving in ons mediagebruik.

Mediagebruik via het web

De traditionele media hebben zich natuurlijk ook massaal op het internet gestort. Toch halen ze daar zeker nog niet de verdiensten die ze mislopen via hun oude kanalen. Laat ik het anders zeggen: ze bereiken misschien wel even veel afnemers, maar de inkomsten zijn veel lager dan ze gewend waren op de vroegere advertentiemarkten.

De angst om (nieuws)content achter een betaalmuur te zetten lijkt inmiddels verdwenen. De meeste kranten en tijdschriften geven steeds minder gratis weg. De nieuwe mindtwister voor uitgevers is Instant Articles van Facebook. Vrijwel iedere eindbaas van een nieuwsconcern zal wel eens een slapeloze nacht hebben gehad van de ideetjes die Mark Zuckerberg uitrolt.

Oude zekerheden

Oudere generaties houden nog vast aan de zekerheden van vroeger. De jongeren gaan hun eigen weg en zullen nooit meer op dezelfde manier de radio of TV gebruiken als hun ouders. Ze zijn altijd online en gebruiken hun computers, tablets en mobieltjes om hun nieuws te vergaren.

Deze longread van het Stimuleringsfonds heeft een hoge informatiedichtheid. Neem er dus even rustig de tijd voor. Als je het stuk uit hebt, dan ben je weer volledig op de hoogte van de trends in ons mediagebruik.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *