Einde TV-tijdperk nadert

Gerard Oonk Televisie, Websitebouw

Portretfoto van Jeroen Pauw. Hij lijkt zijn stropdas te strikken. foto: annemieke van der togtTalkshowhost Jeroen Pauw twittert vanuit New York dat het einde van het televisietijdperk in zicht is. Pauw heeft cijfers gezien van onderzoeksbureau Nielsen en trekt daaruit zijn conclusie.

Grafiek ontwikkeling kijkcijfers TV in AmerikaDe Amerikaanse krant The Wall Street Journaal heeft cijfers van onderzoeksbureau Nielsen in een grafiek gezet en daaruit komt wel heel pijnlijk naar voren dat de televisie steeds meer in de steek wordt gelaten. Vooral onder Amerikaanse jongeren van 18 tot 24 jaar wordt er veel minder TV gekeken. “Het einde van het televisietijdperk…”, meent Pauw.

Ten opzichte van 2010 spenderen Amerikanen van 50 tot 64 jaar nu 1 procent minder uren voor de tv. Bij elke doelgroep jonger stijgt dat percentage: bij 35 tot 49 is de daling 10 procent, bij 25 tot 34 is dat 23 procent en bij 18 tot 24 zelfs 32 procent.

Nieuwe media als YouTube en Netflix snoepen steeds meer kijkers weg bij de traditionele tv-zenders. Ook ‘on demand’ kijken wint aan populariteit.





[Portretfoto Jeroen Pauw: ©Annemieke van der Togt]
[Grafiek 'Millennial Dropouts: ©Nielsen/The Wall Street Journal]