Publieke waarde

Gerard Oonk Strategie, Televisie

Ieder land verdient -wat mij betreft- een publieke omroep als in Nederland. We hebben een vreemd, maar prachtig bestel. De verschillende omroepen strijden met elkaar om geld, zendtijd en aandacht, maar werken tegelijkertijd ook broederlijk samen.

Die spagaat van concurrentie en samenwerking leidt wel eens tot spanning en onhandige publiciteit, maar dat kan ook bijna niet anders. De positieve kant van de tegenstrijdigheid zit ‘m in de onwaarschijnlijke hoeveelheid creativiteit en innoverend vermogen, met bovendien een kostenplaatje waar alle andere Europese publieke omroepen een puntje aan kunnen zuigen. Ik heb dan ook een vreselijke hekel aan critici die maar blijven roepen dat het een schande is dat er zoveel belastinggeld doorheen wordt gejaagd in Hilversum. Vergelijk de prijs en kijk naar de kwaliteit!

De allerhoogste TV-baas van de publieke omroep (Gerard Timmer) schrijft eind april 2011 een betoog over het onderscheidend vermogen van ‘zijn clubs’. Dat ‘ie Radio en Internet niet noemt, wil ik voor deze keer door de vingers zien.