Radio groeit

Gerard Oonk Radio, Strategie

Het gaat de laatste jaren goed met de radio in ons land. De luistertijd stijgt en ook het aantal luisteraars wordt nog steeds groter. Het Radio Advies Bureau (RAB) bevestigt de cijfers die ook van andere onderzoeksbureaus komen. Overigens gaat het niet overal zo goed als in Nederland. In Amerika -bijvoorbeeld- wordt buitengewoon veel (50% van de online luistertijd) gebruik gemaakt van services als Pandora, LastFM en Spotify. In Zweden gelden vergelijkbare getallen.

Uit een persbericht van RAB:
“Sinds 2007 laat Radio Advies Bureau RAB elke twee jaar onderzoek doen naar het gebruik van de verschillende platformen bij de beluistering naar de radio. In 2007 werd het eerste onderzoek gehouden. De belangrijkste conclusie is dat de luistertijd naar radio stijgt dankzij de multimedialisering van radio. De luistertijd is gestegen naar 3 uur en 25 minuten per dag (Bron: CLO RAB/Intomart GfK, 2010).

De belangrijke conclusies voor 2011 van het RAB platformonderzoek zijn:
1. Het aandeel van de digitale platformen bij het luisteren naar de radio groeit. De bestaande platformen (radio/stereo-installatie en autoradio) blijven echter nog steeds het fundament (bijna driekwart van de luistertijd). Het luisteren via de nieuwe platformen (digitale settop box, smartphone en laptop) zit in de lift. Dankzij deze multimedialisering stijgt de luistertijd op radio.

2. Het percentage Nederlanders dat weleens naar de radio via internet luistert is de afgelopen jaren gegroeid van 19% naar 34%.

3. Jongeren gebruiken zoals te verwachten relatief vaak de nieuwe platformen maar ook bijvoorbeeld geslacht, opleiding, sociale klasse & werkzaamheid beïnvloedt de voorkeuren.

4. Van de gebruikte platforms om radio te beluisteren krijgt de digitale settop box gemiddeld de hoogste beoordeling, gevolgd door de radio/stereo-installatie, de PC/laptop/tablet en de autoradio . Deze waardering is in lijn met die van 2009.

5. Ondanks de stijgende radio beluistering via internet, luistert 64% naar de bestaande radiozenders en niet naar specifieke internet radiozenders. Het onderzoek is uitgevoerd door Intomart GfK en het onderzoek is gehouden onder een steekproef van ruim 5000 personen van 13 jaar en ouder. Het onderzoek biedt een breed scala aan informatie, zoals inzicht en beoordeling van ieder platform, welke zenders en op welke manier luistert men, luisteren naar radio via internet, gebruik online muziekdiensten, beluisteren van podcasts.

www.rab.nl