USA State of the media

Gerard Oonk Radio

Jason Calacanis is een Amerikaanse internetondernemer en blogger. Hij wordt gezien als een mediavisionair. Dat is ook de reden dat hij regelmatig als keynotespreker opdraaft bij belangwekkende congressen. Begin april 2014 stond hij op een groot podium in Las Vegas en gaf zijn kijk op het Amerikaanse medialandschap in een toespraak met de titel ‘State of the media‘. Calacanis besprak video, smartphones, televisie, film, muziek, boeken, tijdschriften, kranten en nieuwe media. Ik beperk me hier tot zijn ideeën over de veranderingen bij Radio.

DAB PureHet is natuurlijk niet zo vreemd dat de radiobeluistering via internet (IP) toeneemt. Steeds meer mobiele apparaten bieden de mogelijkheid om met Apps streaming audio binnen te halen. In veel gevallen zal de gebruiker op een vaste plek luisteren (in de buurt van een WiFi-spot), omdat de prijs van dataverkeer via de telefoonprovider nog te hoog is. Opvallend genoeg wordt er in de (Amerikaanse) auto toch nog behoorlijk gebruik gemaakt van de mobiel.
De groei van hardware leveranciers als Sonos zal de Internetbeluistering in huiskamers en (thuis)kantoren stevig doen groeien.

Via Jason Calacanis

Via Jason Calacanis

Uit Amerikaans onderzoek van de firma TouchPoints blijkt dat de verschillende generaties ongeveer hetzelfde luistergedrag vertonen, of beter gezegd ongeveer dezelfde apparaten gebruiken om audio te luisteren. De AM- en de FM-band zijn nog steeds goed voor een kleine 70 procent van de beluisterde radiominuten. In Nederland ligt dat percentage heel iets hoger (rond de 75%). Bij ons ontbreekt de mogelijkheid om via satelliet te luisteren. Het is heel goed mogelijk dat het nieuwe DAB+ die ruimte gaat opvullen. Dat zou de radiomarkt verder versterken.

Ik verwacht in Nederland overigens ook nog wel een groei van beluistering via IP. Als de telcoms in staat zijn om stevige databundels te leveren voor een acceptabele vaste prijs, dan zal dat voor veel smartphonebezitters een perfect alternatief zijn voor FM en DAB.

De Amerikaanse markt verschilt nog in een ander opzicht van de Nederlandse. Bij ons is de ‘kabeldichtheid’ vele malen groter. Zeker met de komst van glasvezel zal het luistergedrag in huis nog wel een tijdje op hetzelfde niveau blijven.

Spotify, iTunesRadio en meer van dit soort initiatieven zullen een steeds grotere aanslag doen op de luisterminuten die de traditionele radiozenders nu nog kunnen claimen. Spotify zal steeds meer de rol gaan aannemen van ‘platenmaatschappij’. Artiesten zullen niet alleen hun muziek door Spotify laten promoten, maar ook merchandise en zelfs de planning van het toerschema bij het bedrijf onderbrengen.

Via Jason Calacanis

Via Jason Calacanis

In Amerika is nog een andere, zeer interessante, trend waarneembaar: de publieke radiostations doen het bovengemiddeld goed bij ‘on demand beluistering’. Juist de zeer uitgesproken radiopresentatoren, de radiosoaps en de wetenschappelijke programma’s doen het extreem goed onder podcastluisteraars. Dat staat wat haaks op de ontwikkeling in Nederland met steeds meer ‘ongeprofileerde’ muziekprogrammering.

Tot slot nog een kort citaat van Calacanis: “Mobile is the only platform that matters“. Dat je het weet!