Cursus Storytelling

Voor individuele cursisten

Textmaker biedt een korte cursus over Storytelling (voor individuele cursisten).

De cursus is bedoeld voor iedereen die zich bezighoudt met een combinatie van fotografie en tekstschrijven:

  • (amateur)fotografen die hun werk publiceren in een blog,
  • zzp’ers die zichzelf en hun bedrijf (beter) willen presenteren op het web,
  • communicatiemanagers van (kleinere MKB) bedrijven die regelmatig een nieuwsbrief of een persbericht maken.

Voor kleine groepen

Voor kleinere groepen (max. tien deelnemers) zijn workshops (op maat) beschikbaar.

De workshops zijn uitermate geschikt voor personeelsuitjes of korte bijscholingscursussen.

Je leert in een dagdeel hoe je publicaties op de bedrijfswebsite of de sociale mediakanalen optimaal kunt inzetten.

Tijdens het ‘hands-on’ deel van de dag gaan we fotograferen en een (seo)vriendelijk verhaal schrijven. De workshop is informatief én informeel.

Het verhaal achter Storytelling

We hebben al heel lang geleden ontdekt dat informatie beter beklijft als we onze kennis verpakken in een (beeld)verhaal.

Het begon met tekenaars in een grot, veel later gevolgd door de schrijvers van de Bijbel, beroemde sprookjesvertellers, reizende troubadours, middeleeuwse schilders en tegenwoordig door eindeloos veel verhalenvertellers, zoals journalisten, marketeers, fotografen en videomakers.

Kijk eens naar dit werk van Jan van Eyck uit ongeveer 1400. Hij heeft voor de ongeletterde kerkgangers van zijn tijd bijna de hele Bijbel in één schilderij gepropt.

De kijkers leerden van hun ‘schriftgeleerden’ de taal van het beeld begrijpen. Op die manier kon De Grote Boodschap’ toch worden overgedragen…

Zo’n zeshonderd jaar later maakt het automerk Volvo een briljante reclamefilm met het levensverhaal van voetballer Zlatan Ibrahimovic.

De fabrikant wil dat zijn auto’s worden gekoppeld aan begrippen als: ‘sterk’, ‘eigenzinnig’, ‘succesvol’ en nog een hele rits mooie woorden meer. Dat lukt met storytelling….

Storytelling is dus al ouder dan de weg naar Rome. Toch hoor je er tegenwoordig meer over dan ooit tevoren. Dat komt omdat een paar grote reclamebureaus het begrip hebben ‘geclaimd’.

De rest van het verhaal hoor je tijdens de cursus Storytelling van Fotoschool Keistad in Amersfoort. Als je meer wit weten over onze speciale workshops, neem dan contact op met de docent.


Lesmateriaal voor cursisten

Lesmateriaal I

De eerste cursusavond gaat over de kracht van fotografie. Welk verhaal vertelt een foto eigenlijk?
Het lesmateriaal is beschikbaar met een wachtwoord.

Lesmateriaal II

De tweede cursusavond gaat over sterke teksten. ‘Make it snappy’, als je gelezen wilt worden.
Het lesmateriaal is beschikbaar met een wachtwoord.

Lesmateriaal III

De derde cursusavond gaat over vindbaarheid op het web. Wat moet je doen om Google blij te maken?
Het lesmateriaal is beschikbaar met een wachtwoord.