Steve Jobs liet in zijn biografie optekenen dat hij eindelijk wist hoe Apple TV succesvol zou kunnen worden. Daarna braken de speculaties los. Het bedrijf in Cupertino zou volgens ‘ingewijden’ een complete lijn met echte TV-schermen ontwikkelen.
Het is inmiddels jaren later en er beginnen zich wat meer contouren af te tekenen. Het lijkt er op dat we binnenkort een uitbreiding kunnen verwachten van het vertrouwde, kleine Apple TV-doosje. Op dit moment kun je met het apparaat -van een kleine 100 Euro- films downloaden, een aantal filmaanbieders bekijken (bv. Netflix), je persoonlijke iTunesbibliotheek afspelen (MP3 en Films) en ook je foto’s kunnen naar het huiskamerscherm worden gestreamd.
De uitbreiding zou ‘m zitten in een nieuwe AppStore voor Apple TV waar ook externe partijen applicaties voor kunnen bouwen. Denk daarbij aan de NPO met een eigen UitzendingGemist, of aan een bioscoopexploitant die z’n eigen catalogus kan aanbieden. Overigens blijft het niet bij dit soort partijen, want ook de game-industrie kan zich natuurlijk helemaal gaan uitleven.
De nieuwe werkwijze van Apple lijkt op een rechtstreeks concurrentie met de grote TV-leveranciers, zoals Philips, LG en Samsung, die allemaal een aantal modellen van de ‘Smart TV’ in hun productlijn voeren. De grote vraag die de wereld zich vervolgens moet gaan stellen: “Is dit nu dat idee waar Steve Jobs het over had, of komt er meer?”
Apple buit in ieder geval het kunstje van de AppStore maximaal uit. Net als bij de iPhone en iPad kan de winkel volstromen met creatieve applicaties van derden. De consument blij, de ontwikkelaar blij en Apple blij. En dan weer wachten op de tegenaanval van Google, Microsoft en de fabrikanten van de spelcomputers. Het zijn leuke tijden…