Contently is een Amerikaans internetbedrijf met een prachtige missie: de journalistiek moet op een hoger niveau.
De aanpak van Contently is buitengewoon slim. Journalisten mogen op de site een profiel aanmaken en hun portfolio presenteren, voorzien van allerhande tags. Bedrijven kunnen vervolgens in die database op zoek naar de beste verhalenvertellers. Hun zoektocht wordt vereenvoudigd doordat de journalisten -middels die tags- al hebben aangegeven waar hun specialiteiten en voorkeuren liggen. De uiteindelijke match tussen een ‘brand’ en een journalist levert werk en geld op.
Contently stopt een deel van de verdiensten in het platform ‘Contently.org’. Dat budget wordt gebruikt om onafhankelijke kwaliteitsjournalistiek te garanderen. Je kunt het een beetje vergelijken met ‘De Correspondent’ in Nederland. Het verschil is dat Contently het geld binnenharkt via de commerciële markt en De Correspondent afhankelijk is van abonnees.
Ik vind het een mooi initiatief. Vanuit de traditionele journalistiek wordt vaak schamper gedaan over ‘brand journalism’, want daardoor zou uiteindelijk de kritische en onafhankelijk journalist verdwijnen. Contently laat sinds 2010 zien dat je het geld van grote, commerciële organisaties kunt inzetten om -bijvoorbeeld- onderzoeksjournalistiek te waarborgen.