Sonos, Volvo en Apple vind ik prachtige merken. Niet per sé in die volgorde, want dat wisselt nogal. Vandaag aandacht voor het enorm innovatieve computerbedrijf in Cupertino.
De laatste tijd verschijnen er artist-impressions van het nieuwe hoofdkwartier van Apple op internet. Blijkbaar heeft de marketingafdeling van de computerfabrikant een setje plaatjes vrijgegeven. Ik kies voor de serie die de Britse Telegraph heeft gepubliceerd.
Uit allerlei onbevestigde geruchten maak ik op dat Apple de ondergrondse verdiepingen van het gebouw helemaal vol gaat zetten met servers. Triljoenen megabytes moeten daar verzameld gaan worden, allemaal afkomstig van ons.
De ‘cloud’ in de kelder!!!
Die ‘cloud’ is trouwens een goed businessmodel voor de lange termijn. Als je je klanten zover weet te krijgen dat ze hun hele digitale leven op jouw server zetten, dan heb je als bedrijf een machtig middel in handen om je afnemers onlosmakelijk aan je te binden. Ik verwacht dat de komende veel grote merken -zoals het Nederlandse KPN al doet- onbeperkte servercapaciteit beschikbaar gaan stellen voor ‘back up’-doeleinden. Daarna zit je als klant in de tang. Je zult immers niet snel van aanbieder wisselen, dat is veel ‘gedoe’ en bovendien staan al die persoonlijke documenten dan op veel-te-veel verschillende locaties.
Uiteindelijk komt het neer op onvoorwaardelijk vertrouwen: wat doet de aanbieder met je digitale documenten en is het bedrijf in staat om maximale veiligheid te garanderen?