Een paar dagen geleden schreef ik over een Amerikaans onderzoek (Princeton University). In die studie wordt aannemelijk gemaakt dat Facebook z’n langste tijd heeft gehad en in 2020 nog maar twintig procent van de huidige gebruikers telt. Vandaag kreeg ik een ander rapport thuis gestuurd. Het is afkomstig van Newcom Research & Consultancy. Die club doet sinds 2010 representatief onderzoek naar het gebruik van social media in Nederland. En raad eens: zij zien een stijging van het gebruik van Facebook (in januari 2014). De bijgaande tabellen en grafieken zijn overgenomen uit het toegestuurde document van Newcom.
Dit filmpje staat op hun site en visualiseert de belangrijkste conclusies.
Laten we starten met de belangrijkste onderzoeksresultaten:
Niets uit het onderzoek van Newcom wijst op de teloorgang van Facebook. Het aantal gebruikers neemt nog steeds toe. In de jongste leeftijdsgroepen is de stijging minder groot, maar om nou te stellen dat de jeugd massaal afhaakt, nou nee..
Er is nog steeds plaats voor nieuwkomers. Google+ heeft zich al losgemaakt van die categorie en behoort inmiddels tot de grootste 5 platforms (in Nederland). Instagram en Pinterest zijn de ‘Booming Baby’s’ van het afgelopen jaar.
Op basis van eigen waarnemingen, zet ik mijn aandelen in 2014 op Snapchat. Het is opvallend dat de grote stijgers, juist bij de nieuwkomers, sterk beeldgeoriënteerd zijn. Alleen chatten is niet meer voldoende: er moet een foto of filmpje bij.
Er zijn van die onderzoeken waarbij je niet kunt wachten op de volgende aflevering. Newcom heeft me in de greep. Goed gedaan! Onderzoeksrapport en een White paper zijn gratis te bestellen bij Newcom…