Facebook uit

Neem contact met ons op als je vragen hebt.
Mail met Gerard

Deel dit verhaal als je wilt…

Foto gevonden op: http://straightfromthea.com
Foto gevonden op: http://straightfromthea.com

IKEA, Jezus, Heineken, Apple, Bill Gates, of the Beatles, we hebben het er vaak over. Sterke merken hebben ook tegenstanders. De criticasters zoeken naar zwakke plekken en vinden er vaak ook wel een paar. Dat aspect wordt dan vergroot en badinerend besproken.

Mark Zuckerberg, de baas van Facebook, heeft zo langzamerhand meer tegen- dan voorstanders. De halve wereld bivakkeert weliswaar op zijn sociale medium, maar iedereen lijkt vervelende ervaringen te hebben. Steeds meer jonge mensen zoeken alternatieven. Het is dan ook niet vreemd dat er geluiden opborrelen dat Facebook z’n beste tijd heeft gehad en dat het vanaf nu alleen maar bergafwaarts zal gaan. Er verschijnen zelfs wetenschappelijke studies waarin de ondergang van het FB-imperium wordt berekend. Ik kreeg twee van die studies onder ogen. Dat wil zeggen: het was er eigenlijk één, maar de presentatie van de eindconclusie was nogal verschillend.

Fastcompany.com schrijft dat Facebook voor het eind van dit decennium 80% van z’n gebruikers gaat kwijtraken. De grootste daling van bezoek zal ergens tussen 2015 en 2017 liggen, maar in 2020 zal er dus nog maar 20% resteren van het miljardenbedrijf.

Het Nederlandstalige Motherboard trekt een andere conclusie uit dezelfde studie. Ik citeer een deel uit de eerste alinea (datum publicatie 22-01-2014): “Het resultaat van hun onderzoek was ook niet mis: eind dit jaar is Facebook 80% van haar gebruikers kwijt. Klinkt nu misschien onwaarschijnlijk, maar als je weet hoe het model werkt dan kan je het best geloven.

Het betreft hier dus een verschil van zes jaar in de teloorgang van Facebook (tot 20% van de huidige gebruikersomvang). Da’s best een grote discrepantie in de resultaten uit dezelfde wetenschappelijke studie. De schrijver op Motherboard heeft waarschijnlijk z’n eigen ideeën over Facebook vet willen onderstrepen met de noeste arbeid van een paar onderzoekers aan de universiteit van Princeton. De kop van zijn artikel luidt: “Facebook raakt volgens wetenschap binnenkort 80% van haar gebruikers kwijt (en dat is prima)“. Ook de woorden tussen haakjes zijn van auteur Alejandro Tauber.