Het hoorspel is terug: Life After en the Message

Record sign studio Podcast
Neem contact met ons op als je vragen hebt.
Mail met Gerard

Deel dit verhaal als je wilt…

Het hoorspel is decennialang waanzinnig populair geweest. Het genre had haar gouden dagen vanaf de jaren ’30 tot begin jaren ’80 van de vorige eeuw. Daarna kwam de klad erin. De productiekosten waren hoog en de beluistering liep terug. Dat is meestal het moment dat een eindbaas van een radiozender besluit om er mee te stoppen. En nu lijkt het tij weer te keren. Het audiodrama is helemaal terug, hip and happening; alleen noemen we het nu een podcast. Zoals zo vaak bij radiogerelateerde onderwerpen loopt Amerika voorop.

Omvergeblazen door The Message

Het zal 2015 zijn geweest. Ik had allemaal enthousiaste verhalen gehoord over een podcastserie met als titel ‘The Message‘. De -zeer dure- productie was volledig betaald door het bedrijf General Electric (GE) en er deden gerenommeerde acteurs aan mee. Mijn belangstelling was gewekt.

In die tijd was ik veel bezig met ‘branded content’. Dat was een relatief nieuw begrip in de marketingwereld en het betekende zoveel als: informatie of entertainment, gemaakt in opdracht van een bedrijf dat werkzaam is in een heel andere sector. Die omschrijving is weinig genuanceerd, maar het gaat om het idee. Zo is General Electric een mondiale speler op het gebied van technologie en electronica. Toch zijn ze in staat gebleken om miljoenen mensen het hoofd op hol te brengen met een heel andere tak van sport, namelijk het produceren van een nieuw hoorspel. En wat zo grappig is: in de hele productie komt de bedrijfsnaam GE niet voor (wel in de toelichtende tekst in de apps).

De thematiek van de verhalen ligt heel dicht aan tegen de core-business van General Electric. Alles draait om technologie, innovatie en wetenschap. Het luisterspel heeft veel raakvlakken met science fiction en gaat over het decoderen van ‘stemmen’ uit de ruimte. The Message won in 2016 een Webby Award in 2016 voor het optimaal gebruiken van native advertising (lees: branded content).

De inhoud van Life After

GE rook nieuwe marketingkansen en gaf opdracht om een tweede serie van dit audiodrama te maken. Het winnende team werd opnieuw ingezet en de tiendelige serie Life After werd geboren. De makers schrijven de titel overigens als volgt: Lif-e.af/ter.

Het plot heeft eigenlijk net iets teveel Hollywood-elementen, maar het ging er bij mij in als zoete koek. De thema’s in de serie zijn van deze tijd en raken ethische en morele waarden. Artificial Intelligence krijgt veel aandacht en er wordt behoorlijk gekloond (iets meer dan alleen een schaap). Kortom: een absolute aanrader voor tech-liefhebbers.

The Message was in oktober 2015 voor het eerst te horen. Life After volgde een jaar later. Beide series zijn dus al een tijdje te vinden in de bekende podcast-apps. Het kan goed zijn dat je beide audioverhalen al hebt beluisterd. Zo niet, doe het alsnog, het is de moeite meer dan waard.

Ontdek meer van Textmaker