Op een andere website schrijf ik af-en-toe ook een verhaal over mediagebruik. Naar één van die blogs wil ik je graag verwijzen. Het artikel gaat over media-innovatie in Twente.
Publiek/privaat
Dagblad Tubantia en de lokale omroep van Enschede hebben een pact gesloten. Ze werken samen op één nieuwsvloer. Dat is bijzonder omdat private (Tubantia) en publieke (het radiostation) samenwerking in ons land best lastig is.
In Enschede zoeken ze de grenzen van de wet op en experimenteren met een model dat snel succesvol wordt.
Flip van Willigen (lokale omroep) en Henk ten Harkel (Tubantia) houden van Enschede. Ze spreken met jaloersmakende gedrevenheid over hun droom om de regio Enschede aan een sterk medialandschap te helpen. Dat vinden ze belangrijk, want ‘dat komt de democratie ten goede’. Hun idealistische businessmodel krijgt een behoorlijk steuntje in de rug van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek.
Goedkope krachten
De redactie van beide mannen heeft een aanzienlijke omvang. Er werken zestig mensen op de nieuwsvloer: twintig betaalde krachten plus veertig stagiaires en vrijwilligers. Bovendien wordt het team aangevuld met burgercorrespondenten uit de diverse wijken van Enschede.
Je kunt in ieder geval concluderen dat de ambities van Flip en Henk het budget behoorlijk overstijgen. Tegelijkertijd is het knap dat ze veertig mensen weten te motiveren om gratis te komen klussen aan hun Grote Droom.
Dekker enthousiast over media-innovatie
Het samenwerkingsinitiatief begon in 2015. Staatssecretaris Dekker jubelde mooie woorden tijdens de officiële opening van de redactieruimte. Inmiddels is de club journalisten en burgers in staat om een aantal keren per jaar zelf de journalistieke agenda van Enschede te bepalen. Ik vind deze media-innovatie een knap staaltje werk.
Eén van de lokale mediamakers in Amersfoort -Rob Lampe- heeft de avond op video vastgelegd.