De Belgen zijn ons voor. Vorige week hebben de publieke en de commerciële mediasector van de benedenburen aangetoond dat ze samen kunnen (en willen) nadenken over hun toekomst. Het resultaat van de ineengeslagen handen is een hippe app. Het gaat om een eenmalige digitale nieuwspublicatie waarin journalisten en medewerkers uit de Vlaamse media berichten hoe hun professionele wereld er in de toekomst zouden kunnen uitzien. De app bundelt tekst, beeld, infografieken en video. Hij kan gratis worden gedownload door tablet- en pc-gebruikers in België. Het ingenieuze softwarepakketje bundelt een verscheidenheid aan content van Apache, Belga, De Morgen, De Tijd, Gazet van Antwerpen, Het Nieuwsblad, Humo, Libelle, Medialaan, Newsmonkey, P-Magazine, SBS België, Story, Trends, TV Brussel en de VRT.
‘De Media App’ is gratis verkrijgbaar in de Belgische iTunesStore. Dat is voor Nederlandse geïnteresseerden lastig om bij te komen, maar -geen nood- onze Belgische vrienden hebben ook een online versie beschikbaar. Je kunt er naar hartenlust in rondstruinen. Check ‘m hier.
De samenwerking kwam tot stand onder druk van de laatste twee Vlaamse ministers van Media. De huidige bewindspersoon, Ingrid Lieten, pakt stevig door.
Begin vorige week werd de ‘derde Staten-Generaal van de Media’ gehouden. Meer dan 350 professionals uit de mediasector hebben gedebatteerd over het snel veranderende medialandschap.
De eerste Staten-Generaal werd in 2009 georganiseerd naar aanleiding van de herstructureringen in de mediasector. De tweede editie in 2011 stond in het teken van samenwerking.
Minister Lieten hamert voortdurend op het belang van samenwerking, zoals Staatssecretaris Sander Dekker dat in Nederland ook doet.
“De basisgedachte van de vorige Staten-Generaal van de Media vind ik nog steeds erg actueel”, zei Lieten maandag. “Vlaanderen herbergt tal van talentvolle mediamakers die kansen moeten krijgen om hier aan de slag te blijven en hun talent in goede en correcte werkomstandigheden te ontwikkelen. De uitdagingen waarvoor de mediasector staat, zijn dermate groot dat ze vragen om overleg en een gezamenlijke aanpak.”
Een van de belangrijkste uitdagingen volgens Lieten is de pluriformiteit en de kwaliteit van het media-aanbod. “Te midden van het veranderende mediagebruik en medialandschap in Vlaanderen, dragen beleid en sector de verantwoordelijkheid de pluriformiteit en de kwaliteit van het media-aanbod te stimuleren en te bewaken”, aldus de mediaminister. “Er is nood aan een permanente monitoring van de mediaconsolidatie en -concentratie in Vlaanderen en een verdergezet debat over de mate waarin de overheid hier regulerend moet optreden.”
Het zou Nederland sieren als we dit idee van de Belgen zo snel mogelijk overnemen. Beter goed gejat, dan te lang gewacht!
Lees ook: De Redactie en Persinnovatie.