Je overweegt om te starten met een podcast, maar je wilt eerst weten wat daar allemaal bij komt kijken. En wat de grote voordelen zijn…
In dit korte artikel staan alvast een paar antwoorden. Als je meer wilt weten, neem dan contact met me op.
De laatste jaren is de ‘podcast’ sterk in opkomst en alles wijst er op dat de groei er nog lang niet uit is. Dat heeft -onder meer- te maken met de ontwikkeling van mobiel internet en de prijsdaling van data-abonnementen.
Podcasting is een handige manier om je audioboodschap zonder tussenkomst van (radio)redacties te verspreiden. Je hebt alles in eigen hand: de inhoud, de vorm en het moment van publicatie.
Een podcast is te vergelijken met een blog of een vlog, maar dan volledig uitgevoerd als audioverhaal. Alles speelt zich online af. Je luisteraar kan de podcast op ieder moment aanzetten; tijdens het dagelijkse hardlooprondje, in de trein op weg naar het werk en ’s avonds in de leunstoel voor de open haard.
Voor een podcast heb je geen beeldscherm nodig. Je kunt dus luisteren op momenten dat een blog lezen of een vlog kijken onmogelijk is (bv. tijdens fietsen of autorijden).
De podcast is eigenlijk een heel persoonlijk radioprogramma. Je maakt ‘m meestal voor een kleinere, specifieke groep luisteraars (de niche markt van jouw bedrijf). Uit onderzoek blijkt dat audioverhalen zorgen voor een hechtere band met de afnemers.
De productie van een podcast kun je heel eenvoudig houden. Bedenk een verhaal dat je aan je (potentiële) klanten wilt vertellen en neem dat op met je mobiel. Het audiobestand zet je op Soundcloud.com, of Mixcloud.com en ‘klaar is Kees’!
Je kunt ook kiezen voor een uitgebreidere versie. Zo kun je het verhaal verdiepen door korte interviews met deskundigen in de podcast te verwerken. Of je voegt muziek toe om af-en-toe een rustpuntje in je betoog te creëren. Bij deze ‘sjiekere’ vorm van podcasten heb je al snel een draaiboek (script) nodig en apparatuur om te monteren en te mixen.
Er zijn allerlei (gratis) apps beschikbaar om je bij die technische handelingen te helpen. Toch wil ik je adviseren om -zeker aan het begin- hulp te vragen. Je bent eigenlijk bezig om een ‘radioprogramma’ te maken en dat vereist kennis van zaken. Je zult na moeten denken over de ‘balans’ in de podcast, over de spanningsboog van je verhaal, over de geluidssterkte, over de muziekrechten en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.
Textmaker wil je graag helpen. We hebben meer dan 30 jaar radio-ervaring in huis (en alle noodzakelijke apparatuur). Dat is een stevige basis bij de productie van jouw podcast. Misschien tot binnenkort.
Gerard Oonk Mediamaker en eigenaar van Textmaker
Beluister de podcast die we maakten voor de Vereniging Rembrandt en BNR Nieuwsradio (iets lager op de pagina).