Radioluisteren populairder dan muziekdiensten

Foto: Transistorradio op steiger
Neem contact met ons op als je vragen hebt.
Mail met Gerard

Deel dit verhaal als je wilt…

Live naar de Radio luisteren is nog steeds een stuk populairder dan het luisteren naar eigen (streaming) muziek. Dit blijkt uit het Audio Distributie Onderzoek van het NLO uitgevoerd door GfK onder bijna vijfduizend respondenten.

Van de mensen die audio beluisteren, besteedt ruim 82% de tijd aan het live luisteren naar radiozenders. Luisteren naar eigen muziek bedraagt 10 procent en luisteren naar muziekdiensten (zoals Spotify) 7 procent.

Jongeren luisteren vaker naar eigen muziek en streamingdiensten, maar ook bij die doelgroep voert radio de boventoon: live radioluisteren 68%, eigen muziek 18% en muziekdiensten 14%.

Wekelijks luistert negentig procent van alle Nederlanders naar de radio. De gemiddelde luistertijd is drie uur per dag.

Volgens Nicole Engels, directeur van NLO is Radio overall een zeer sterk overdagmedium en kent de piekbeluistering in de ochtend. Eigen muziek en muziekdiensten hebben hun piek om vier uur en ’s avonds rond acht uur. Van alle respondenten geeft 35% aan weleens een online muziekdienst te gebruiken.

Voor live radio luisteren worden traditionele apparaten zoals de radio/stereo-installatie en de autoradio nog steeds het meest gebruikt. Jongeren luisteren relatief meer online. Eigen muziek en muziekdiensten worden vaak geluisterd via smartphone, computer en radio/stereo-installatie.