Yahoo gaat YouTube aanvallen

Neem contact met ons op als je vragen hebt.
Mail met Gerard

Deel dit verhaal als je wilt…

YahooTube

Yahoo wil groter worden in de videomarkt. De afgelopen tijd heeft de zoekmachineaanbieder succesvolle videomakers van YouTube benaderd met een setje gunstige publicatievoorwaarden.

YouTube heeft nauwelijks concurrentie en houdt de winsten voor videokunstenaars en -eigenaren laag. Dat leidt al wat langer tot bozig gemor in de marge.

Het initiatief van Yahoo biedt gefrustreerde makers misschien nieuwe ruimte. Het lijkt me prima dat er een beetje concurrentie voor YouTube op de markt komt. Yahoo heeft centen zat om het experiment aan te gaan, maar ik twijfel sterk over de slagingskans. De dominantie van YouTube op de videomarkt is inmiddels zo gigantisch dat aanbieders van bewegend beeld in eerste instantie zullen kiezen voor het netwerk met het grootste bereik.

De Telegraaf schrijft nog: “Yahoo toonde al eerder interesse te hebben in een eigen videodienst. Zo probeerde het bedrijf eerder DailyMotion op te kopen, maar die deal ging niet door. Volgens de bronnen heeft Yahoo ook nog de zinnen gezet op Vimeo, een videosite die met name wordt gebruikt door bedrijven en professionele of beginnende filmmakers.”