Brand Journalism onder vuur

Boekomslag Brand Journalism Gerard Oonk
Neem contact met ons op als je vragen hebt.
Mail met Gerard

Deel dit verhaal als je wilt…

Brand Journalism maakt de tongen en de scherpste pennen los. Columnist Rutger Bregman van het online periodiek ‘De Correspondent’ haalt vernietigend uit naar de (hoofd)redactie van NRC Q. Het webexperiment van NRC heeft een partnership gesloten met verzekeringsmaatschappij Delta Lloyd en Bregman veronderstelt dat daarmee het einde van de onafhankelijke journalistiek wordt ingeluid.

Het ligt allemaal ietsepietsje genuanceerder, volgens mij. De journalistiek zit in een transitieperiode en we moeten elkaar de kans geven om te experimenteren. Dat schrijft een medewerker van Delta Lloyd ook als verweer. Het is niet mijn gewoonte om te reageren op columnisten, maar dit keer kon ik het niet laten.

“Wij, de media, zitten in een overgangsfase. Oude vormen verdampen en nieuwe initiatieven krijgen voet aan de grond. In dat schemergebied zoeken we naar het beste van twee werelden.

Ik wil ver meegaan in het antwoord dat Wim Rampen van Delta Lloyd geeft. Je kunt onmogelijk meer vasthouden aan traditionele verdienmodellen. De consument heeft er steeds minder geld voor over.

De oude mediabedrijven moeten dus op zoek naar nieuwe productie- en distributiemethoden. Tegelijkertijd zijn er niet-mediaorganisaties die ook driftig met het begrip ‘journalistiek’ aan de haal gaan. Soms zelfs op een jaloersmakend mooie manier. Volvo financiert een wetenschappelijk onderzoek naar de Europese jongerencultuur en huurt briljante verhalenvertellers en videomakers in om de resultaten aan het eigen automerk te koppelen (Naughty Volvo). Microsoft versterkt het eigen imago door medewerkers te laten interviewen en die (journalistieke) portretten online te zetten (Microsoft Stories). En een Deense bank heeft al jaren een complete nieuwsredactie op de werkvloer zitten. Let wel: Jyskebank brengt ook echt onafhankelijk nieuws.

‘Native advertising’, ‘Branded Journalism’, of welke mooie termen er nog meer circuleren: het gaat ons de komende jaren stevig bezig houden. Ik vind het een mooie periode, waarin nieuwe ideeën worden geboren. Uiteraard moeten we kritisch zijn en opletten dat we geen kind met het badwater weggooien, maar alle experimenten kort bij de benen afhakken heeft evenmin zin”.

Lees ook mijn iBook over Brand Journalism.

Kijktip: een buitengewoon hilarisch betoog van de komiek John Oliver over ‘native advertising’.