De toekomst van de journalistiek

Redactie: Nico DrokRedactie: Nico Drok

De mediawereld is aan meer veranderingen dan ooit onderhevig. Nieuwe gratis kranten, de introductie van videologs: redacties moeten voortdurend antwoorden vinden op de veranderende wensen van de burger en de nieuwe technische mogelijkheden.

In dit boek spreken vooraanstaande personen uit de media zich uit over de manier waarop zij de nieuwe journalistieke ontwikkelingen het hoofd bieden en welk toekomstperspectief zij voor de journalistiek zien. Vele actuele onderwerpen passeren de revue, zoals de voordelen van probleemoplossende journalistiek, wat we kunnen leren van de Chicago School en welke rol de burger in de journalistiek van de toekomst zou moeten spelen.

Dit boek rekent af met het populair misverstand dat redacties genoegzaam of berustend achteroverleunen. Uit de hoofdstukken blijkt zonneklaar dat velen in en rond de journalistiek de fase van fatalisme nog lang niet hebben bereikt. Integendeel: niet eerder is op deze schaal, bij zulke uiteenlopende media en met zoveel enthousiasme geprobeerd via inhoudelijke vernieuwingen de perspectieven voor kwaliteitsjournalistiek te verbeteren. Daarmee wordt een solide basis gelegd voor een rooskleurige toekomst van de journalistiek.

Inhoudsopgave

1. De journalistieke biotoop
2. Het verraad van de publieke zaak
3. De sociale agenda
4. Het kloppend hart in de regio
5. Een gids voor meerkeuzeland
6. Meer dan alleen een blad
7. De verbittering voorbij
8. De spiegel, het verhaal en de hulpeloze journalist
9. De Akbarstraat: erbij blijven!
10. Naar een nieuwe Nova?
11. Herkenbaar publiek
12. Van standpunt naar dialoog
13. Hooggeëerd publiek
14. Nieuws voor de communicatiegeneratie
15. Van courantier naar crossmediaal uitgever
16. Burgerjournalistiek
17. Vloggen en bloggen voor de regio
18. Van genre naar centrale vraag
19. Journalistiek en civil society