Facebook valt tegen

Neem contact met ons op als je vragen hebt.
Mail met Gerard

Deel dit verhaal als je wilt…

We willen allemaal met onze tijd mee. Facebook en Twitter horen daar bij. Het mediabedrijf waar ik werk, is heel actief op de sociale netwerksites. We willen in contact zijn met onze afnemers. Interacteren is het codewoord. Onze verwachtingen zijn hooggespannen en dan publiceert mijn favoriete periodiek ‘Emerce’ plotseling zeer relativerende cijfers. Dat is dan een dompertje, om eerlijk te zijn. Maar goed: in hetzelfde verhaal staat dat de groei er nog lang niet uit. Gelukkig!

Dit is het verhaal van Emerce [01-11-2011]:

De meeste grote merken op de Nederlandse consumentenmarkt groeien met dubbele cijfers op Facebook. Niettemin hebben ze nog steeds een bijna verwaarloosbaar bereik onder de online populatie.

De groeicijfers op Facebook lijken aansprekend. De 25 grootste merken op de profielensite in Nederland hebben tussen de 35.000 en 100.000 fans. Fans houdt in dit geval in: consumenten die een merk ‘Leuk vinden’ en derhalve de Facebookberichten van die onderneming ontvangen.

Uit een doorlopend onderzoek van weblog Facebookpro.nl blijkt dat alle merken van maand op maand groeien. De enige twee uitzonderingen zijn LensWay.nl en Paypal.nl (positie 18 en 19). Zij verloren een procent fans. Ze hebben beiden zo’n 39.000 volgers op de profielensite en verloren er een paar honderd omdat die een bril gingen dragen of iDEAL niet meer omslachtig vinden.

Facebook valt tegen

 

Deze ‘grote getallen’ verraden direct dat de Amerikaanse profielensite vooralsnog weinig wordt gebruikt door de lokale consument om zijn trouw jegens een merk te tonen. Het grootste merk in deze sociale omgeving is Uit met Korting. Dat heeft 110.000 volgers. De nummer twee is telecombedrijf Hi met 101.000 vrienden.

De cijfers van Peter Minkjan, die iedere maand de Nederlandse Top 25 merken op Facebook samenstelt, laten bovendien zien dat social media marketing nog niet eens in de kinderschoenen staat.

Het grootste merk op Facebook in Nederland, Uit met Korting, bereikt net twee procent van de totale Nederlandse populatie op de profielensite. Het merendeel van de bedrijven uit de top 25 scoort tussen de 0,5 en 1 procent.

Facebook Nederland heeft ruim vijf miljoen geregistreerde gebruikers. Uit Duits onderzoek van vorige maand bleek nog dat consumenten 28 procent van hun online tijd besteden bij Facebook (16%) en Google (12%). Zij zijn daarmee direct de twee grootste digitale bestemmingen in termen van digitale tijdsbesteding.

En dit is de directe link naar het artikel.