De redactie van Nederlands Medianieuws publiceert de samenvatting van een onderzoek van TNS-NIPO over ons kijkgedrag. Ik neem het artikel onverkort over.
Volwassenen over de hele wereld blijven verknocht aan hun tv. Het kijkgedrag verandert echter wel snel. Kijkers zijn altijd op zoek naar content. En ofschoon onze relatie met de tv blijft voortbestaan, is het wel zo dat alleen tv niet langer genoeg voldoening geeft. De honger naar content blijft. Gevolg: een groei van online mediagebruik en ‘screen-stacking’. Dit blijkt uit het wereldwijde TNS-onderzoek Connected Life.
Uit Connected Life, een onderzoek onder 55.000 internetgebruikers wereldwijd, blijkt dat bijna de helft van de mensen die ‘s avonds tv-kijken (48%), er tegelijkertijd ook andere digitale activiteiten op na houdt. Ze gebruiken social media, checken hun e-mail en shoppen online. Het onderzoek laat zien dat we ongeveer vier digitale devices bezitten. In combinatie met de vraag naar tv en video content on-the-go, voedt dit de toename van multi-screening of ‘screen-tracking’- het gebruik van meerdere digital devices op hetzelfde moment.
Onze behoefte aan live en mobiele content is toegenomen tijdens de het WK de afgelopen weken. Kijkers zoeken wereldwijd toegang tot dit internationale sportevent via multiple devices thuis en onderweg, terwijl ze tegelijkertijd deelnemen aan verschillende conversaties op social media platforms. Het verlangen om toegang te hebben tot onze favoriete tv-shows op ieder moment van de dag doet het online tv gebruik toenemen.
Een kwart (25%) van de ondervraagden kijkt tv via een pc, laptop, tablet of mobile telefoon op een dagelijkse basis. Dit neemt toe tot 33% in China en Singapore en 32% in Hong Kong, waar tablets ontzettend populair zijn. Maar ondanks deze opkomst van online consumptie, speelt de traditionele tv nog steeds een belangrijke rol in onze levens. Driekwart van de respondenten (75%) installeert zich iedere dag weer voor zijn tv-toestel. Mensen eten nog steeds graag voor de tv. 75% van de kijkers geeft de tv hun onverdeelde aandacht terwijl ze hun avondeten verorberen.
Veel van de grote wereldwijde mediabedrijven plukken al de vruchten van de groeiende online kijktrend. Ze bieden on-demand services aan, zoals de BBC iPlayer, Hulu en HBO GO, waarmee mensen via smartphone of tablet toegang hebben tot eersteklas content, waar ze zich ook maar bevinden.
Matthew Froggatt, Chief Development Officer at TNS, verklaart: ‘In een wereld waar multitasken de norm is, verandert de context waarin we tv-kijken snel. We kijken niet langer tv thuis op de bank zonder andere digitale verleidingen om ons heen. In plaats daarvan is de groei in screen-stacking en online tv kijken enorm. Vooral in Azië, gedreven door de groeiende vraag naar content. Er is geen discussie mogelijk over het feit dat onze liefde voor traditionele tv blijft bestaan, maar adverteerders moeten blijven inspelen op ons veranderende kijkgedrag. Online devices bieden meer manieren om toegang te krijgen tot tv en video content. Dat betekent dat merken een meer geïntegreerde online aanpak moeten kiezen willen ze consumenten betrokken houden. Evengoed zijn over de hele wereld nog steeds veel mensen verknocht aan hun tv, vooral als ze samen zijn met familie en vrienden. Onze liefdesrelatie met de tv wordt nog extra gevoed door de toename van digitale set-top boxes, catch-up tv en on-demand services zoals Sky+ en Virgin TV Anywhere.’