Kodakmomentje

Neem contact met ons op als je vragen hebt.
Mail met Gerard

Deel dit verhaal als je wilt…

 

De toekomst van Kodak, één van de iconische Amerikaanse bedrijven van de vorige eeuw, hangt aan een zijden draadje. De directie hoopt faillissement nog even uit te kunnen stellen door honderden patenten te verkopen. Dat zou tijd opleveren om een grote reorganisatie door te voeren. Als die reddingsoperatie niet lukt, komen 19-duizend medewerkers op straat te staan. Er is 1 miljard dollar nodig en wel snel.

Kodak werd groot door de verkoop van fotorolletjes. Toen de digitale fotografie opkwam, stapte het bedrijf over naar de productie van (niet erg succesvolle) printers.

Het ging dus slecht met Kodak. Het bedrijf deed een ultieme poging om zichzelf te vernieuwen. Op het weblog FrankWatching vond ik een aardig verhaal over die periode:

“In 2006 liet het bedrijf een filmpje produceren om de eigen medewerkers te inspireren en te motiveren. De digitale rolprent heet heel toepasselijk Winds of Change en schetst hoe Kodak moest veranderen om in het tijdperk van nullen en enen te kunnen blijven voortbestaan. Een bijzonder aangrijpend filmpje over hoe een merk zichzelf probeert te vernieuwen.”

Juist de laatste tijd verschijnen er steeds meer artikelen in vakbladen over de terugkerende belangstelling voor analoge fotografie. Het meest in het oog springende voorbeeld is de terugkeer van Polaroid. Op de website van deze instantfotomaker wordt zelfs gesproken over ‘The Movement‘ met veel hippe plaatjes en vrolijke, jonge mensen.

Ook apps als Hipstamatic, Instagram en Best camera doen een sterk beroep op nostalgische gevoelens. De grove korrel, de onder- en overbelichting en de donkere zijkanten op foto’s zijn weer helemaal ‘in’. Het ouderwetse uiterlijk van veel nieuwe foto’s heeft uiteraard ook te maken met de slechte kwaliteit van de lesjes in telefoontoestellen. Je kunt met een paar slimme filters een heel beroerd belicht prentje toch nog iets laten lijken. Dat is vast de gedachte van een hele rits app-ontwikkelaars. Ik veronderstel dat de gemiddelde gebruiker van een telefooncamera over een paar jaar gewoon superstrakke foto’s wil zien en geen plaatjes met een bruinig laagje.

Hoe-dan-ook: voor Kodak komt die hele trend waarschijnlijk te laat. We zullen binnenkort wel afscheid moeten gaan nemen van een producent die de geschiedenis heeft helpen vastleggen en miljoenen mensen een extra geheugen heeft gegeven.

Kodak werd opgericht in 1880. Op internet vond ik een setje oude logo’s.

 

 

Kodak has been around since the 1880’s. It was founded by George Eastman when he put out the first simple camera. The first logo displayed is from the early 1900’s. It was the first to incorporate the name of into a symbol. They then moved on to a yellow block with red words. After that, in 1960’s, the “corner curl” was introduced. It gave the logo a more artistic look. Later, in the 1970’s, the company decided to use a more graphic style “K” that gave the logo a completely different look. A few years later in 1987, the logo changed over to the block style letters in red, not unlike the current logo that is a slightly different font in a slightly brighter red.

Ontdek meer van Textmaker