De Nederlandstalige podcast is bezig te groeien. Dat is te danken aan een paar grote investeerders, zoals het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek en -bijvoorbeeld- BNR Nieuwsradio. Maar ook kleinere partijen zijn erg actief.
Dag en Nacht Media
Neem Dag en Nacht Media, een onafhankelijk Nederlands podcastplatform. Het jonge bedrijf van Tim de Gier en Anne Janssens wil dat de Nederlandstalige podcast groter wordt. De markt moet groeien, zodat er meer met podcasts verdiend kan gaan worden.
De twee initiatiefnemers willen dat reclame een geïntegreerd onderdeel wordt van een (journalistieke) podcast. In een interview op de site van het Stimuleringsfonds stellen ze voor om korte gesprekken met adverteerders te verweven met de rest van een reportage of interview.
De Gier en Janssens willen af van teksten als ‘Dit programma werd mede mogelijk gemaakt door…’. Dat is (vooralsnog) schoppen tegen heel veel zere, journalistieke benen. Toch geef ik beide mannen helemaal gelijk. Adverteerders moeten een goede plek krijgen in een podcast anders gaat het platform nooit vliegen. En het kan, getuige een paar populaire Amerikaanse podcasts die al volgens dit ‘sandwich model’ werken.
Tim de Gier:
“We zijn gewend dat journalistiek en reclame niet samen kunnen gaan, waardoor we vaak stomme reclame tussen programma’s door horen. Het kan heel leuk zijn om er creatief mee om te gaan, dus we zijn op zoek naar merken die dat aanspreekt en die willen experimenteren.”
Kwaliteit Nederlandstalige podcast
Uiteindelijk zal het allemaal draaien om de kwaliteit van het aanbod. Ik kwam vandaag de eerste, echte aflevering tegen van de Nederlandstalige podcast ‘Kopstuk’, een samenwerking van Hard//hoofd en Vrij Nederland.
Je moet echt even luisteren, want het gesprek tussen de schrijvers Rutger Lemm (vragensteller) en Arnon Grunberg is van een eenzame schoonheid. Twee mannen die elkaar duidelijk respecteren en een toegankelijk gesprek voeren op hoog niveau.
Met dit soort materiaal gaat de Nederlandstalige podcast het wel redden….
Veel luisterplezier.