Reclame voor hoofd of hart

Reclame voor hoofd en hart door Mazda
Neem contact met ons op als je vragen hebt.
Mail met Gerard

Deel dit verhaal als je wilt…

De laatste weken draait er een aardige TV-commercial van Mazda. De afspeelfrequentie is nogal hoog. Je kunt het filmpje nauwelijks missen.

Overmoed van Mazda

De boodschap is dat je bij Mazda zowel met je hoofd als met je hart over de aankoop van een auto kunt beslissen. De bouwers van de auto weten zeker dat je ratio en je emotie beide worden aangesproken. Dat getuigt van overmoed, heb ik net ontdekt.

Mijn nieuwe inzicht komt uit een aardig artikel op FrankWatching. Het gaat precies over dit onderwerp, namelijk onze voortdurende strijd tussen intellect en gevoel. We nemen andere besluiten als we nadenken, dan als we op minder afgewogen impulsen afgaan. Dat had je natuurlijk allang gedacht, maar nu zijn je aannames wetenschappelijk onderbouwd.

Hoofd of hart

Je hoofd zit hoger dan je hart. Dat vertaalt zich ook in de keuzes die je maakt. De wetenschappers Luca Sian, Aradhna Krishna en Norbert Schwarz hebben dat allemaal keurig onderzocht. Zij komen tot de conclusie dat we het verstand associëren met een hoge positie (omdat je hoofd hoog zit) en het gevoel met een lagere positie (denk aan de plaats van het hart). Reclamemakers maken daar gebruik van met fotografie en teksten. dat komt nauw, want als het verkeerd wordt gedaan, dan ontstaat er kortsluiting in onze hersenen en komt de boodschap niet binnen.

Planologie-Hoofd-en-hartLiefde-Hoofd-en-Hart

 

Het wordt uitgebreid uitgelegd op de eerder genoemde site, maar kort door de bocht komt het hier op neer: als je het verstand van consumenten wilt aanspreken, dus als je boodschap cijfermatig of zakelijk is, dan zet je een tekst boven een foto. Als je daarentegen op het gevoel wilt spelen, dan zorg je dat de tekst een lagere positie krijgt dan de fotografie.