Brand Generated Content Newsroom

Brand Generated Content

GerardOonk brand journalism, web

Mengvormen

De titel van dit artikel had misschien iets spannender gekund, maar ‘Brand Generated Content’ dekt precies de lading. Het moet dus maar even…

Laat ik in gewoon Nederlands m’n best doen om duidelijk te maken waar het om draait. Het is gebruikelijk dat tekstschrijvers en journalisten verhalen schrijven, interviews afnemen, of een videoproductie maken. Sommigen doen dat voor reclamebureaus, anderen voor (onafhankelijke) nieuwsorganisaties. De laatste tijd beginnen die twee vakgebieden zich te vermengen. Het begint zelfs een heuse trend te worden.

Mercedes Benz

Je ziet steeds vaker dat een marketingafdeling van een bedrijf mooie artikelen schrijft over onderwerpen die maar zijdelings met het bedrijf te maken hebben. Het automerk Mercedes doet dat op de site ‘Viewfinders‘ van the Wall Street Journal. De sfeer van de verhalen ademt luxe. Dat is ongetwijfeld een beeld waarmee Mercedes geassocieerd wil worden. Toch wordt er in de artikelen weinig aan het automerk gerefereerd. Op de site staat wel nadrukkelijk vermeld dat the Wall Street Journal geen inhoudelijke betrokkenheid heeft en dat Mercedes de website mogelijk maakt. Anders gezegd: Mercedes heeft storytellers ingehuurd om mooie artikelen te maken. Dat is Brand Generated Content.

Denk nou niet dat dit soort plannen alleen worden uitgevoerd aan de overkant van de oceaan. In Nederland wordt er op lustig op los geëxperimenteerd. De nieuwswebsite NU.nl is al een aardig eind op weg. Onder het kopje ‘Van onze adverteerders‘ staat al een behoorlijk lijstje met merken die inhoudelijke, of servicegerichte informatie publiceren.

Brand Generated Content op NU nl. Screenshot van een advertentieruimte.

Newsroom Brand Generated Content

Ik weet niet hoe die verhalen tot stand komen, maar het zou best eens kunnen zijn dat NU.nl een aparte afdeling heeft met ‘contentmakers’. Het werk van zo’n redactie wordt vervolgens als totaal ‘marketingpakket’ verkocht aan de geëtaleerde merken. Ik kan me ook voorstellen dat de grotere merken een eigen ‘newsroom’ inrichten en een aantal copywriters inhuren om het werk te doen.

Ik heb op deze site al veel geschreven over ‘Brand Journalism‘, ‘Content Marketing’ en ‘Native Advertising’. Daar voeg ik nu ook ‘Brand Generated Content’ aan toe. Het zijn allemaal werkvormen die de komende jaren explosief gaan groeien. ‘Mark my words’, om ook maar af te sluiten met een mondjevol Engels….