Verhalenmarkt oplossing voor bezuiniging bij redacties

Verhalenmarkt voor journalisten en redacties
Neem contact met ons op als je vragen hebt.
Mail met Gerard

Deel dit verhaal als je wilt…

De Verhalenmarkt is een online platform waar freelancers en redacties elkaar makkelijker kunnen vinden. Dat is een prachtig initiatief in een tijd waarin goede ‘Storytellers’ onmisbaar zijn.

De afgelopen jaren zijn er heel veel journalisten op straat gezet. De economische crisis was duidelijk voelbaar bij krantenredacties. Deze gedwongen leegloop van redacties heeft overigens niet alleen te maken met de recessie, de tijdgeest speelt ook een rol.

Verhalenmarkt-voor-journalisten-en-redacties-2Geen gleufhoeden meer

We besteden steeds minder tijd aan ‘zware’ journalistiek. Onze leestijd gaat op aan Facebookberichten en we kijken het liefst naar entertainmentprogramma’s die ook een paar nieuwsfeitjes rondstrooien. Steeds minder mensen hebben een abonnement op een landelijk dagblad.

De azijnzure journalist -met typemachine, lange jas, gleufhoed, jarenlange ervaring en sigaret- is uit de tijd. De gemiddelde leeftijd op redacties zal rond de dertig liggen; een enkele oude knar en verder enthousiaste jongelingen die net van school komen.

Het aantal vaste plekken voor journalisten is stevig afgenomen. De geluksvogel met een tijdelijk (of af-en-toe een vast) contract behoort tot een zogeheten ‘kern-, of rompredactie’. Daaromheen fladderen -veelal slecht betaalde- freelancers.

Verhalenmarkt is innovatief

Er zijn nog steeds veel verhalenvertellers nodig. Het aantal publicatiekanalen is namelijk enorm gegroeid de laatste jaren. Logisch dus dat hoofdredacteuren regelmatig frisse ideeën en schrijvers tekort komen.

Gelukkig is er nu de Verhalenmarkt.nl. Als je freelancer bent met een stapel goede artikelen (of redelijk uitgewerkte plannen voor zo’n stuk), dan kun je je melden. Hetzelfde geldt voor een hoofdredacteur met te weinig goede stukken en een gebrek aan personeel.

De kranten- en bladensector is zich aan het vernieuwen. Denk maar aan Blendle, De Correspondent en nu de Verhalenmarkt. Ik hoop dat het ten goede komt aan kwaliteitsjournalistiek.

Juist in deze rommelige tijden met jokkende politici en grote communicatieplatforms met nepnieuws kunnen we sterke professionals goed gebruiken.