Blendle, een Nederlandse internet start-up, krijgt drie miljoen Euro van de buitenlandse uitgeverijen Axel Springer en The New York Times.
In nrc.next staat een uitgebreid interview met de eigenaren van Blendle: Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn. Bovendien publiceert de krant een reconstructie van de investeringsaanvraag. Ik neem een stukje over uit het interview.
Zo werkt Blendle
Blendle, in april gelanceerd, is een website waar gebruikers losse artikelen van kranten en tijdschriften kunnen kopen. In Nederland zijn vrijwel alle grote kranten en een groot deel van de tijdschriften bij Blendle aangesloten. Uitgevers krijgen 70 procent van het bedrag (doorgaans tussen de 0,20 en 0,80 euro per los artikel), Blendle houdt zelf 30 procent.
Voor kranten en tijdschriften is Blendle een extra inkomstenbron: ze verdienen geld aan lezers die niet voor een ‘pakket’ (krant of tijdschrift) willen betalen, maar wel voor een los artikel. Het gaat nog om relatief kleine bedragen, die in het niet vallen bij wat kranten en tijdschriften aan abonnementsgeld verdienen.
De site heeft 130.000 geregistreerde bezoekers. Omzet en het bedrag dat maandelijks wordt uitgekeerd aan uitgevers wil de site niet bekendmaken. Duidelijk is dat het startkapitaal van Blendle – vooral privégeld van Klöpping en Blankesteijn en 100.000 euro subsidie van het Stimuleringsfond voor de Journalistiek – in augustus dit jaar op was.
„We wisten vanaf het begin, in augustus moet er geld komen”, vertelt Klöpping aan de eettafel in zijn huis in het centrum van Amsterdam. Hij draagt een donkerblauw vest van Facebook – het bedrijf dat ooit in een vergelijkbare positie verkeerde. Stijgende gebruikersaantallen, stijgende kosten en nauwelijks geld op de rekening. „We wilden mensen blijven aannemen en blijven investeren in Blendle”, zegt Blankesteijn. „Als je dat niet doet, gaat je product niet goed genoeg zijn. Het was alles of niks.”