Foto van een Volvo C70 met dreigende lucht

Marketing parel van Volvo

Gerard Oonk Divers, Websitebouw

De marketingafdeling van Volvo is goed bezig. Het is een innovatieve club die uitstekend aanvoelt welke verkooptechnieken en mediaplatforms ingezet moeten worden. Ze experimenteren met ‘Brand Journalism‘ en verrassende ‘Storytelling‘.

Foto van een Volvo C70 met dreigende luchtIk heb een zwak voor Volvo. Al jaren. Er staat een oudere cabrio op onze oprit (foto). Waarschijnlijk ben ik dus niet volledig objectief als ik kijk naar de marketinguitingen van het Zweedse automerk. Dan weet je dat in ieder geval.

Volvo V90

In de jongste TV-reclame van Volvo staat het nieuwe V90-model centraal. Dat wil zeggen: je ziet de auto regelmatig in beeld, maar er wordt nauwelijks nadruk op gelegd. Zelfs het typische Volvo-logo op de motorkap wordt in de schaduw gehouden. Je zit -gevoelsmatig- dus niet naar een commercial van een autofabrikant te kijken. De hoofdpersoon van de spot is voetballer Zlatan Ibrahimović. Deze rauwdouwer komt oorspronkelijk uit een klein plaatsje in Zweden en heeft het geschopt tot één van de grootste voetbalnamen in de geschiedenis.

De video vertelt in prachtige beelden hoe Zlatan zijn droom is gevolgd en keihard heeft gewerkt om de top te bereiken. Je ziet beelden van wereldsteden, luxe appartementen en fragmenten van zijn mooiste doelpunten. De ruwe kant wordt evenmin geschuwd. Een scheidsrechter houdt prominent een rode kaart in beeld als Zlatan over de schreef is gegaan. Kortom: de video is een lust voor het oog, er zit emotie in, spanning, schoonheid, veel voetbal en ‘toevallig’ ook een auto.

Oerdegelijk en een tikkie saai

Volvo wil dolgraag af van het imago dat ze vooral de markt van degelijke vijftigplussers bedienen. Het automerk al snel in de hoek gezet van ‘oerdegelijk, maar wel een tikje saai’. Van dat beeld ben je na deze reclamespot volledig genezen. Volvo verbindt zich aan het succes van een razendpopulaire, jonge voetballer.

Als Zlatan Ibrahimović achter het stuur van een V90 kruipt, dan voel je dat de auto in een hoog prijssegment zal vallen. Maar je kunt dromen dat zo’n prachtige auto ooit ook voor jou zal zijn, als je je hart maar volgt en keihard wilt werken.

Pay-off

‘En….’, zegt Zlatan waarschijnlijk op voordracht van een copywriter bij Volvo, “vergeet nooit waar je vandaan komt”. Volvo, made by Sweden!